Rehabilitacja

Terapia dyskopatii

Często profilaktyka i usunięcie problemu w zarodku pozwala nam uniknąć operacji w przyszłości, dlatego warto zastanowić się nad spotkaniem z wykwalifikowanym fizjoterapeutą nim zdecydujemy się na metody inwazyjne.

Bóle odcinka lędźwiowego w dzisiejszych czasach są najczęstszym obszarem działań terapii manualnej. Mogą one dotyczyć tylko samego obszaru lędźwiowego, a w poważniejszych przypadkach ból może promieniować aż do nogi. Te same problemy mogą występować w odcinku szyjnym kręgosłupa dając promieniowanie na rękę. Zbyt długie zwlekanie z rehabilitacją, może doprowadzić do pęknięcia pierścienia dysku i wypłynięcia jądra miażdżystego. Jest to w większości przypadków stan nieodwracalny i koniecznością jest poddanie się operacji.

Najczęściej do powstania dyskopatii dochodzi w wyniku jednorazowego silnego przeciążenia np. „ dźwignięcia” lub wskutek „sumy przeciążeń” takich jak długotrwałe nieprawidłowe ustawienie kręgosłupa podczas wysiłkowej pracy fizycznej  lub statycznej długoterminowej pracy siedzącej. W wyniku urazu lub nadwyrężenia dochodzi do przemieszczenia jądra miażdżystego ze środka dysku na „obwód”. Jądro miażdżyste napiera na pierścień włóknisty, który uwypukla się i uciska na korzeń nerwowy powodując dolegliwości bólowe.  Zjawisko, w którym pacjent stara się unikać pewnych ruchów, ponieważ powoduje to nasilenie nagłych, ostrych bólów, jest w tym wypadku naturalnym mechanizmem obronnym powodującym wzmożone napięcie mięśniowe. Jednak prawdziwą przyczyną takiego stanu może być dyskopatia która może powodować odczuwanie bólu np. w nodze. Powrót do zdrowia w większości przypadków jest możliwy dzięki  prawidłowej  rehabilitacji. W takich przypadkach zwykły masaż nie wystarczy i należy zastosować bardziej zaawansowane techniki terapii manualnej w celu usunięcia przyczyny bólu, a nie tylko jego objawów (bólu mięśniowego). Rehabilitacja dyskopatii polega nie tylko na pracy z samym fizjoterapeutą, ale przede wszystkim na dobraniu odpowiednich ćwiczeń do danej dyskopatii które pacjent wykonuje przez okres przynajmniej kilku tygodni powodując przemieszczanie się protruzji dysku z powrotem do jego centrum.